Wearables de oplossing tegen personeelstekort?

Nieuwe technieken als wearables, veelal uitgerust met augmented reality, rukken op in logistieke operaties.  Logistiek professionals geloven in de nieuwe techniek blijkt uit een mondiaal onderzoek van Zebra. Maar wat betekent dit voor de medewerker? Die vraag wil TNO, diverse opleidingsinstanties en logistieke instellingen beantwoorden.


Foto in kolom - 6:4 verhouding

Warehouse Vision Study

Wearables in de praktijk

Gevolg voor de mens


Het onderzoek

73 procent van de logistiek en IT professionals gelooft dat de meest optimale balans in warehousing (inboud outbound processen) is wanneer mens en techniek samenwerken. 77 procent van de professionals beaamt dat augmented reality de beste manier is om automatisering te introduceren in het distributiecentrum. 62 procent van de bedrijven zegt van te plan zijn om spoedig over te schakelen op deze techniek voor zijn werknemers, denk aan smart glasses. Dat blijkt onder meer uit de 2024 Warehousing Vision Study van Zebra; een wereldwijd onderzoek onder ruim 1400 beslisbevoegden in de sectoren transport en logistiek, retail, post- en pakketmarkt en groothandels. 36 procent van de ondervraagden geeft aan binnen nu en vijf jaar wearables, veelal in combinatie met augmented reality, te hebben geïmplementeerd.

Foto in kolom - 6:4 verhouding
Foto in kolom - 6:4 verhouding

Wearables in de praktijk

De Nederlandse schokdemperfabrikant Koni wacht daar niet op. Dit bedrijf maakt sinds 2017 al gebruik van augmented reality. Koni gebruikt de Google Glass. De bril is geïntegreerd in het interne logistieke proces. Niet zonder resultaat. De efficiency is met 20 procent verbeterd. Als gevolg van Just In Time quick order picking met de bril is het volume aanwezige onderdelen op de werkvloer gedaald met 98 procent. De foutmarge is nagenoeg nul procent.

 

Ook DHL heeft de bril van Google omarmd in zijn operatie in Beringe. DHL gebruikt de smart glasses inclusief ringscanner voor de pickoperatie voor Nikon. DHL Beringe heeft er acht in gebruik. De efficiencyvoordelen zijn evident, stelt business unit manager Thyme de Haan. Getallen wil hij niet noemen. Hoewel de efficiencyvoordelen groot zijn van wearables, laat DHLde keuze bij de medewerkers. Omdat anders techniek tegen je gaat werken in plaats van voor je, is de uitleg. En techniek als ‘wearables’ moet juist het werk voor mensen leuker maken. Slimme magazijnsystemen is ook een oplossing tegen het personeelstekort, omdat moderne techniek mensen aantrekt; letterlijk, is het idee van DHL.

 

TNT Innight was in 2015 het eerste logistieke bedrijf dat augmented reality inzet in de operatie. Na een testperiode van een half jaar ging de techniek medio 2015 operationeel in de Belgische vestiging Mechelen. De nachtdistribiteur zet de bril in voor het sorteerwerk van zijn netwerk van opticiens. Door het gebruik van augmented reality is TNT er in geslaagd het sorteerproces te versnellen, omdat de eerste sorteerslag (sorteren op duizenden) niet meer nodig is. Mede hierdoor zal de productiviteit in vergelijking met de oude werkwijze dertig procent verbeteren.

Foto - 6:4 verhouding
Foto - 6:4 verhouding

Gevolg voor de mens

Aan de efficiencyvoordelen van wearables in combinatie met augmented reality in dc’s wordt dan ook niet getwijfeld. De vraag is. wat is het gevolg voor het personeel? Een vraag die ook Koning Willem-Alexander heeft. Hij testte eind november bij zijn bezoek aan Fontys Hogeschool in Venlo ‘wearables’ uit de logistieke sector als de Hololens en de Proglove. Hij vroeg zich daarbij hardop af wat deze verlengstukken van het menselijk lichaam voor werknemers gaan betekenen. Juist dát gaat Fontys nu samen met onder andere TNO onderzoeken in het project Sharehouse waar 25 partijen zijn bij aangesloten waaronder ook: Vanderlande. TKI Dinalog, Topsector Logistiek en het Erasmus Universiteit.

 

Naast de vraag wat de techniek betekent voor de mens, richt het onderzoek zich ook op de vragen hoe deze wearables en andere innovaties in een warehouse kunnen worden ingevoerd en hoe mensen moeten worden opgeleid; welke skills hebben zij nodig? Voor het project Sharehouse wordt met tien bedrijven in het land (management, werknemers en ondernemingsraad) intensief gekeken wat nodig is voor het personeel om de invoering van de innovaties te laten slagen. Daarnaast worden bij honderd bedrijven een enquête uitgezet.

Status van statushouders

Wearables in magazijn

9/12
Loading ...