Click & collect: afgestoft en opkomend

Click & Collect initiatieven

Non-foodwinkels mogen ook vanaf woensdag 10 februari weer open zijn voor afhaalklanten. Voor winkelketens zoals Action en Hema de reden om click & collect plannen uit te rollen. Zeeman en Mediamarkt staan ook te springen om een andere reden. Ze barsten online uit hun voegen. Behalve dat het inrichten van click & collect voor de winkels nogal wat voeten in de aarde heeft, speelt het winterweer ook nog eens een storende rol bij de start.

 

Winkeliers zijn blij dat het kabinet een ‘voorzichtige stap zet richting heropening van winkels’. Ook al zijn volgens winkeliersorganisatie INretail niet alle ondernemers hiermee gered, bijvoorbeeld winkels waar kleding op maat wordt gemaakt die gepast moet worden. Voor hen helpt click & collect niet echt. Meerdere grote modeketens, zoals H&M, Zara, de Bijenkorf en WE Fashion doen hun deuren niet open voor click & collect. Een goedwerkende webshop is voor deze retailers voldoende, dat blijkt uit een rondgang van de NOS

 

De komende weken worden cruciaal voor een groot aantal kleding-, schoenen- en meubelzaken, zegt de branchevereniging. Bij een peiling onder de eigen achterban dacht vorige week nog ongeveer een derde van de ondernemers de komende maand niet te kunnen overleven en 35 procent gaf zichzelf nog maximaal twee maanden. ‘Het volledig openen van winkels is het enige alternatief voor omzetherstel’, benadrukt een woordvoerder tegenover Distrifood.

Lees verder 

Winterweer nodigt niet echt uit

Nu de thermometer niet meer boven nul komt zijn veel straten haast onbegaanbaar. "Het zal geen storm lopen", zegt de woordvoerder van de Raad Nederlandse Detailhandel tegenover Nu.nl. "Slechte weersomstandigheden nodigen per definitie niet uit tot een bezoek aan de winkelstraat", vult INretail aan. "Zeker niet als klanten de winkel niet in mogen." Dat is een van de spelregels van het bestellen en afhalen: het afhaalpunt moet aan de deur zijn of, als een winkel daarover beschikt, op de parkeerplaats. "Het zou mooi zijn als er begrip is voor de omstandigheden", aldus de woordvoerder van INretail. Volgens de instructies van de overheid is het ‘niet toegestaan dat een winkel van binnen naar buiten verplaatst’. Volgens de belangenbehartigers is er vooral voor gepleit dat klanten de bestelde spullen in ieder geval binnen mogen ophalen, maar dat is niet toegestaan. De regels zoals die zijn vastgesteld leveren rare situaties op, schetst de woordvoerder van de RND. "Bij een winkel als Primera mogen klanten binnen een postzegel kopen, maar moeten ze de Valentijnskaart via click & collect bestellen en die mogen ze dan aan de deur afhalen."

Action gaat open

Discountketen Action wil veel winkels heropenen voor afhalers. Maar de discounter weet nog niet in hoeveel van de 395 Nederlandse filialen het zogeheten click & collect kan worden aangeboden. In Frankrijk, België, Duitsland en Oostenrijk heeft Action al eerder een afhaalsysteem opgetuigd. Maar in Nederland zijn de regels net iets anders. Klanten mogen de producten alleen afhalen bij een afhaalpunt buiten de winkel. Zaken die toch klanten binnenlaten, moeten worden gesloten. Tussen het moment van bestellen en het moment van afhalen moet van het kabinet bovendien minimaal 4 uur zitten, om ‘funshoppen’ te voorkomen. 

Click & Collect initiatieven

Action heeft er om operationele redenen voor gekozen deze tijdspanne iets op te rekken. Wie straks iets op een bepaalde dag bestelt, zal dit waarschijnlijk pas in de loop van de volgende dag bij een Action-filiaal kunnen ophalen. Op de site van Action is te lezen dat met click & collect 1800 geselecteerde artikelen online gereserveerd kunnen worden en je een winkel kunt kiezen om je bestelling op te halen. Betalen gebeurt pas in bij afhaling.


Zeeman loopt over

Zeeman hoopte al op groen licht voor het afhalen van bestellingen bij niet-essentiële winkels. De webshop kan het huidige online bestelvolume niet aan. Met de kleine versoepeling van de coronaregels krijgt de textielsuper de mogelijkheid consumenten toch te helpen. Zeeman heeft al sinds 2012 een webwinkel. De keten heeft er vertrouwen in dat vaste klanten de afhaalmogelijkheid weten te waarderen. Vanaf 10 februari grijpt Zeeman al het mogelijke aan. Per telefoon, email en via de winkelpagina's op Facebook en Instagram worden bestellingen aangenomen. Klanten krijgen dan een tijdslot om hun bestelling op te halen. Grote omzetten verwacht het bedrijf niet.

Update foto


Update_872

Dit zijn de spelregels 

Click & collect is een term die we ook pre corona wel kenden. Voor corona wordt met deze Engelse term vaak bedoeld dat klanten spullen die zij online bestellen in de winkel kunnen afhalen en indien nodig meteen kunnen ruilen. Handig, want iemand bepaalt dan zelf wanneer hij of zij het ophaalt en terugsturen is niet meer nodig. In coronatijd werkt het iets anders. Rutte maakte duidelijk dat klanten de winkel absoluut niet mogen betreden, dus dat alles wat zij online of telefonisch bestellen buiten moet worden afgegeven door de werknemer.

Voor zover bekend mogen winkels hun hele assortiment op deze manier aanbieden. Of winkels dit ook daadwerkelijk zullen doen, moet nog blijken. De producten die iemand bestelt zijn niet direct af te halen. Tussen het bestellen en afhalen moet minstens 4 uur zitten, benadrukte Rutte. Dat om zogenoemd funshoppen tegen te gaan. Ook het tijdslot waarbinnen mensen hun gekochte spullen moeten ophalen moet dit tegengaan. Of dit tijdslot door de winkelier wordt voorgesteld of dat klanten zelf een voorkeur kunnen opgeven, is nog niet duidelijk. In België wordt al een tijd op deze manier gewerkt, schrijft De Volkskrant, en daar lijkt het prima te gaan. Click & collect geeft in deze coronatijd de ondernemers de mogelijkheid om binnen de grenzen van de beperkende maatregelen contact te blijven onderhouden met hun klanten.  


Hema gaat voor volledig assortiment

Ook warenhuisketen Hema gaat aan de slag om zijn filialen open te stellen voor afhalers. De details moeten nog worden uitgewerkt, maar de wens is dat het hele assortiment via click & collect kan worden aangeschaft. Hema start het taarten bakken ook weer op. ‘Een losse tompouce wordt waarschijnlijk wel lastig, dat zal dan wel per vier gaan’, schat een woordvoerder in tegenover Distrifood. Ook kan de keten nu weer andere versproducten gaan leveren. Het was logistiek gezien voorheen te ingewikkeld om online bestellen en bezorgen te regelen.


Click & Collect initiatieven _1146


Mediamarkt

MediaMarkt juicht afhalen toe

MediaMarkt staat te springen. De afhaaloptie heeft het bedrijf nodig enerzijds voor de omzet, maar ook wil het bedrijf de winkels weer open hebben om alle bestellingen aan te kunnen. Het bedrijf zegt anders in de problemen te raken. De webwinkel van Mediamarkt verliest momenteel significant omzet door het gebrek aan een afhaalmogelijkheid. Ook is afhalen volgens Mediamarkt cruciaal voor het aanbieden van essentiële producten zoals spullen voor thuiswerken en thuis lesgeven.


Zero emissie

Click & Collect initiatieven

3/12
Loading ...