Jumbo e-commerce dc in bleiswijk

Zekerheid gaat boven innovatie

De e-commerce tak van Jumbo groeit hard.
De logistiek groeit snel mee. Het supermarkt-
concern heeft zijn derde e-commerce distributiecentrum in gebruik genomen waar zekerheid boven innovatiedrang gaat.

Lees verder 



Jumbo staat niet stil. De supermarktketen voegde de afgelopen jaren tientallen voormalige Super de Boer en C1000 winkels toe aan zijn winkelbestand. Inmiddels is Jumbo met 22 procent marktaandeel met afstand het een na grootste supermarktbedrijf van Nederland en zit het Albert Heijn dichter op de hielen dan ooit. Ook op het gebied van e-commerce maakt de Veghelse grootgrutter stappen. De online boodschappenbusiness groeit hard mede versneld door de coronapandemie in Nederland; Jumbo blijft niet achter. De e-commerce-omzet van het supermarktbedrijf is in 2020 gestegen tot ruim vijfhonderd miljoen euro.

Foto breed

EFC in Bleiswijk

Om niet ten onder te gaan aan het eigen succes, kan de logistiek kan niet achterblijven. Dat doet het dan ook niet. Om de winkels nu en in de toekomst goed en efficiënt te beleveren, opende Jumbo vorig jaar zomer zijn geautomatiseerde distributiecentrum in Nieuwegein. Begin dit jaar kwam daar een spiksplinternieuw e-fulfilment center (EFC) voor online bestellingen bij. Op enkele kilometers afstand van Nieuwegein, in Bleiswijk, heeft Jumbo begin januari zijn derde EFC in gebruik genomen.  

 

Maximale capaciteit bereikt 

Het is Jumbo’s derde dc voor online boodschappen ; de andere twee staan in Raalte en Den Bosch. Karel de Jong, directeur supply chain Jumbo Supermarkten: “Deze derde was niet nodig als we niet vol zouden zitten. We hebben een enorme groei voor de kiezen gehad en voor de boeg, onder meer door corona. In 2020 is de online omzet met zo’n vijftig procent gestegen.” Om de consument nu en in de toekomst goed te kunnen blijven bedienen was uitbreiding noodzakelijk. Vanuit ons EFC in Den Bosch bediende Jumbo zestig procent van het land. De overige veertig procent (driehoek Amsterdam, Groningen, Arnhem) werd gedaan door het EFC in Raalte. “We draaiden op maximale capaciteit en toch waren we continue uitverkocht. De vraag was simpelweg groter dan we aan konden, wat de efficiency niet ten goede kwam.” Medewerkers moesten wachten op elkaar, dockruimtes waren niet berekend op dergelijke volumes, geeft hij als hindernissen aan. “Het nieuwe e-commerce dc (1,5 maand eerder geopend dan gepland, doordat Jumbo ‘early access had bedongen bij de bouwer om tijdens de bouw met inrichten te kunnen beginnen red.) was dan ook welkom in deze tijd.”

Karel de Jong

Karel de Jong is directeur supply chain Jumbo Supermarkten. De supermarktketen timmert hard aan de weg; ook op logistiek gebied. Vorig jaar zomer opende Jumbo een volledig geautomatiseerd dc in Nieuwegein voor kruidenierwaren. Daar komt binnenkort een soortgelijke variant bij voor versproducten.

Manueel boven automatisering

In Bleiswijk, waar ook Zalando zijn grootste en meest geautomatiseerde dc ooit opent dit jaar, heeft het familiebedrijf een warehouse gebouwd van 60.000 vierkante meter inclusief tussenvloeren. Niet zoals het nationale KW-dc in Nieuwegein vol met technische automatiseringssnufjes; dit keer is er gekozen voor een conventionele aanpak.  

 

Lees het hele interview met Karel de Jong op Logistiek.nl


Cick & Collect initiatieven

Jumbo e-commerce dc

2/12
Loading ...