Ze vallen direct op. Twee spierwitte boxen in de vorm van een kleine kast staan op het grind, pal voor een huis in Bleiswijk. In de ene box, de zogeheten ambiente versie, laat de bezorger van Hoogvliet sinds de start van de pilot houdbare boodschappen achter. In box nummer twee kan de supermarktketen de gekoelde boodschappen achter laten. Dit is een kast met klimaatbeheersing.
De klant bestelt via een speciale app de boodschappen op Hoogvliet.com. Vervolgens worden de producten verzameld in het e-dc van Hoogvliet in Alphen aan den Rijn. Wanneer de bezorger de weg op gaat, drukt hij meteen op een knop in de app en begint de klimaatbox automatisch op temperatuur te komen. Eenmaal gearriveerd kan de bezorger met de app de box openen. De klant hoeft voor deze handelingen niet thuis te zijn en kan op ieder tijdstip de boodschappen zelf uit de box halen. De producten worden gekoeld bij een temperatuur van zes graden. Vriezen is ook mogelijk. De maximale temperatuur hangt af van de buitentemperatuur, maar -8C is altijd wel haalbaar. De temperatuur wordt geregeld door het systeem en is altijd stabiel. De klant kan zodoende de bestelling de hele dag in de box laten staan, het hoeft niet direct de koelkast in. De kast stopt pas met koelen als de boodschappen door de klant uit de box worden gehaald.
Op één van de testlocaties vertellen Annette Poiesz en Frenky Luijten over de zogenoemde delivery@homebox. Poiesz is directeur van het bedrijf The Chain Never Stops, dat de boxen heeft ontwikkeld. Luijten is namens Hoogvliet betrokken bij de test. Luijten: “Hoogvliet heeft de klanten zelf benaderd. De test wordt uitgevoerd met een paar gezinnen en bij goede resultaten wil Hoogvliet gaan opschalen. Op dit moment zijn we pas een paar weken bezig. Eerst moet duidelijk worden wat de klant wil. Gaat de klant nu bijvoorbeeld het bestellen spreiden over de week in plaats van de weekboodschappen in één keer? En ook belangrijk: hoe verloopt het proces, het gaat immers om nieuwe systemen. We hebben gekozen voor slechts een paar mensen, omdat je in deze fase niet moet beginnen met bijvoorbeeld 50 klanten en er nog van alles fout kan gaan en het risico loopt op een valse start.”
Normaal gesproken hebben klant én bezorger te maken met een tijdslot, de klant moet binnen de afgesproken twee uur thuis zijn. Dat hoeft niet met dit systeem. Je hebt nu een eindslot, geen tijdslot. Stel een klant wil vóór 17.00 uur de boodschappen in huis hebben, dan kan Hoogvliet zelf bepalen om de boodschappen bijvoorbeeld om 13.00 uur te bezorgen. De klant hoeft niet thuis te zijn, terwijl de boodschappen gekoeld blijven. Hoogvliet kan op deze manier de bezorgritten ook efficiënter indelen en beter spreiden over de dag. Tegelijkertijd vlakken zo de piekmomenten in het e-dc in Alphen aan den Rijn af. Nog een voordeel dat zich zal moeten bewijzen in de test is dat de box gedeeld kan worden met meerdere huishoudens in de omgeving. Daardoor zijn er minder ritten nodig. Consumenten kunnen, via de app gezamenlijk een box beheren voor bestelde producten van verschillende partijen.
“Dit is niet het oorspronkelijke design”, zegt bedenker Annette Poiesz. “We wilden dat de box ook iets functioneels heeft en niet alleen een sta in de weg is. Met een bankje heb je iets functioneels. Het probleem is echter de afmeting. Logistieke bedrijven hanteren een maximum voor lengte, breedte en hoogte van pakketten. Als je bijvoorbeeld een pakket hebt met een lengte van 120 centimeter en een breedte van 90, mag je maar een hoogte van 60 centimeter hebben. Dat moet je wel kwijt kunnen in een box. Heeft het pakket een hoogte van 60 centimeter, dan is dat al te hoog voor een box in de vorm van een bankje. Met een gekoelde box wordt het al gauw 70 centimeter vanwege de isolatie die is ingebouwd in de box. En dan zit je écht met je beentjes in de lucht. Uiteindelijk willen we wel weer terug naar iets functioneels, want een witte kast in de voortuin, dat willen klanten uiteindelijk denk ik niet. Dit model is dus ook echt om te testen, niet het finale ontwerp.”
De ontwerper en eerste klant van de klimaatbox zijn niet uit op exclusiviteit. Dat zou kostentechnisch voor Hoogvliet niet handig zijn. De retailer komt maar één of twee keer in de week langs, op andere dagen moet de box ook gebruikt worden. Dus zijn ook gesprekken gaande met andere supermarktketens en met maaltijdleveranciers, maar ook met de Zalando’s van deze wereld. Die bundeling moet er voor zorgen, dat de verschillende verladers beter gaan plannen. “Het zou uiteindelijk heel mooi zijn dat wanneer iemand in een webshop iets bestelt, die bestelling automatisch wordt gemapt naar een bezorgbox met de juiste afmeting”, zegt Poiesz. De ideale situatie is dat alles voor een online consument op één punt terecht komt en dat iedereen niet meer naar pick-up-points moet blijven rijden. “Idealiter zie ik een box voor me in iedere straat voor verschillende huishoudens, maar dat is wel een beetje utopisch denken, geef ik toe.” Poiesz denkt aan één box voor bijvoorbeeld drie huishoudens, waarin alles geleverd kan worden. Ook een jurk of een jas. “Ons idee is niet om zoveel mogelijk boxen in de markt te zetten, het idee is om onbeheerd en zo efficiënt mogelijk te kunnen leveren.”
Dit artikel verscheen eerder op de website van Distrifood