Zero emissie

Zonder uitstoot de stad in - gemeenten moeten samen met bedrijven de komende tijd flink aan de bak 

Het is zover. De uitvoeringsagenda stadslogistiek ligt ondertekend en wel op tafel en dat betekent dat zo’n dertig steden vanaf 2025 gaan werken met zero-emissiezones. Dit zijn de plannen en de reacties.

Lees verder 

Overstap stuk aantrekkelijker met financiële steun

Kort nog even de afspraken. Gemeenten moeten het instellen van een zone minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. De aanschaf of lease van een schone bestelbus of vrachtwagen wordt aantrekkelijk gemaakt door de overheid. Vanaf 15 maart kunnen ondernemers tot 5.000 euro subsidie krijgen. Provincies en gemeenten zijn met de netbeheerders volop aan de slag om te zorgen dat er genoeg laadpalen op plek staan waar ze nodig zijn. Tot en met 2025 is in totaal 185 miljoen euro beschikbaar. Ook voor vrachtwagens komt er een subsidie van in totaal 94 miljoen euro. Er is een overgangsfase tot 2027 voor bestelbusjes en tot eind 2029 voor vrachtwagens. Ondernemers in de stadswijken, die als ‘zero emissie zone’ worden aangemerkt, krijgen een paar jaar langer de tijd om hun vervuilende busje of vrachtwagen in te ruilen voor bijvoorbeeld een elektrisch voertuig.

Stientje van Veldhoven

‘Nederland op zijn best’

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) toont zich zeer tevreden met het resultaat na ruim zeven jaar overleg met gemeenten en bedrijfsleven: “Nu we meer thuis zijn valt op hoeveel bestelbusjes en vrachtwagens er rondrijden in de steden. De afspraken die we vandaag maken zorgen ervoor, dat het vanzelfsprekend wordt dat over een aantal jaar in de stad de schappen vol liggen, het afval wordt opgehaald en je pakje er op tijd aankomt, maar dan zonder uitlaatgassen en CO2-uitstoot. Ik vind het heel mooi om hier samen met steden en de transportsector in op te trekken. Dit is Nederland transportland op zijn best.” 

Subsidie komt goed van pas, maar is niet toereikend

De sector is nauw betrokken geweest bij de uitvoeringsagenda. Namens de vervoerders zegt Elisabeth Post (TLN): We zijn een ambitieuze sector, we denken graag mee vanuit de praktijk. Waar moeten laadpalen staan? En waar kunnen we slim samenwerken om bijvoorbeeld aan de rand van de stad goederen te combineren? De overgang naar emissievrije stadslogistiek maken we niet alleen. Daarom is samenwerking met alle betrokken partijen van essentieel belang.”

Ook aan de autobranche zegt zich te kunnen vinden in de maatregelen. RAI voorzitter Steven van Eijck: “De subsidieregeling zorgt voor een belangrijke investeringsinjectie die de ondernemers in deze tijden van corona goed kunnen gebruiken.”

Zero emissie

Minder enthousiasme is er bij MKB Nederland en dan met name over de haalbaarheid. Het voorgestelde budget voor een subsidieregeling is nog volstrekt onvoldoende, stelt de organisatie in een reactie. Dat budget is toereikend voor zo’n 44.000 emissieloze bedrijfsvoertuigen, terwijl het totale wagenpark 950.000 bestelauto’s telt, waarvan ongeveer een derde met Euroklasse 4 motoren of lager. MKB-Nederland verwijst naar het rapport van Laura van Geest, voorzitter van de ambtelijke Studiegroep Klimaatopgave Green Deal. Dit rapport toont aan dat er in 2030 400.000 elektrische bestelvoertuigen nodig zijn om grotere gemeenten te bevoorraden.

‘Beter benutten levert meer op’

Susanne Balm, expert stadslogistiek en elektrisch vrachtvervoer van de Hogeschool van Amsterdam is kritisch op de uitvoeringsagenda, zoals die er nu ligt.
"Er is een subsidieregeling voor aanschaf van voertuigen en voor kennisontwikkeling. Maar ik mis een subsidiereling voor het gebruiken van bewezen logistieke oplossingen. De regeling stimuleert helaas niet, dat bedrijven anders over hun logistiek na te denken. Beter is het als de overheid zou nadenken over een subsidie voor vervoerders en verladers, die laten zien dat ze hun voertuigen beter benut. Bijvoorbeeld omdat je samenwerkt, de logistiek uitbesteedt, je personeel anders selecteert, of ritten beter plant.”

Susanne Balm

Ruime uitloopregeling helpt niet om kosten te drukken

Meer ambitie, dat is waar de Stichting Natuur en Milieu op had gehoopt. “Er moet nog veel gebeuren om meer tempo te krijgen in de invoering van zero-emissie zones. Veertien steden hebben nu getekend en een aantal zitten nog midden in het besluitvormingsproces. Dat zijn er nog steeds geen dertig tot veertig zoals eerder is afgesproken in het Klimaatakkoord”, zegt Nienke Onnen, Senior Projectleider Mobiliteit bij Natuur & Milieu. “De gemeenten moet nu echt aan de slag gaan en de besluitvorming voorbereiden. In de openbare bronnen zie ik daar op dit moment nog niet veel over gepubliceerd.” 

Zero emissie _1153


Jeroen Baartmans, directeur van transportbedrijf Breytner, is al jaren een pionier op het gebied van zero-emissie transport in de regio Rotterdam. Baartmans zegt over de uitvoeringsagenda, dat er deels meer duidelijkheid is gekomen. “We hadden alleen gehoopt op een akkoord met een wat sterkere ambitie dan nu het geval is, vooral ten aanzien van de ruime uitloopregeling voor Euro 6 vrachtwagens tot 2030. Dat komt er eigenlijk op neer dat de vervoerders, dankzij de lobby van grote belangenorganisaties als TLN, tot die tijd probleemloos binnensteden in kunnen rijden. Dat zal de vraag naar meer zero-emissie trucks niet echt versnellen en dus blijven de kosten van emissieneutraal transport hoog.”

Retourlogistiek

Zero emissie

4/12
Loading ...