Last mile is electrifying

Zero emissie stadslogistiek. De term klinkt steeds luider en vaker. Niet vreemd nu diverse grote steden hebben aangekondigd de stad te sluiten voor diesels. De zero-emissie deadline voor bestelwagens komt rap dichterbij. Afwachten is er daarom niet meer bij, zeker nu ook de commerciële druk toeneemt. Steeds meer opdrachtgevers stellen uitstooteisen. Ook de consument wordt meer milieubewust op het gebied van de last mile. Om die redenen maken steeds meer last mile spelers werk van het elektrificeren van hun wagenpark. Met de grote jongens voorop, maar de nieuwkomers blijven niet achter. Wat doen ze zoal?

PostNL

PostNL


Budbee

Budbee


Trunkrs

Trunkrs 


DHL

DHL


GLS

GLS


DPD

DPD


Red je Pakketje (RJP)

Red je Pakketje (RJP)

'100 procent fossielvrij  in 2022, eerste stap in de goede richting.'

PostNL

De grootste pakketbezorger van Nederland heeft de ambitie om in 2025 in 25 binnensteden uitstootvrij te bezorgen. Elektrische bestelbussen zijn een belangrijk onderdeel van dit plan. De pakketbezorger heeft er momenteel 67 in gebruik deze worden ingezet in alle delen van het land. Amersfoort is recent toegevoegd. Behalve in Amersfoort wordt er ook vanuit de pakkettensorteercentra in Amsterdam, Almere, Leeuwarden, Kolham, Nieuwegein, Den Hoorn en Halfweg elektrische bussen ingezet om pakketten te bezorgen. PostNL test in diverse steden met verschillende LEVV (licht elektrische vrachtvoertuigen) voor uitstootvrije pakketbezorging in binnensteden. Ook wordt geëxperimenteerd met duurzame brandstoffen als HVO100 en BIO-LNG.

PostNL

 

 

Budbee

Het doel van Budbee is om begin 2022 volledig fossielvrij te bezorgen in alle landen waar het bedrijf actief is. De last mile speler uit Zweden, sinds 2019 actief in Nederland, bezorgt inmiddels in dertig steden. Vijf miljoen Nederlanders kunnen op een groene manier hun pakketten ontvangen, claimt het bedrijf. Door middel van slimme technologie kent Budbee de fossielvrije voertuigen toe aan de fossielvrije zones. Op dit moment rijdt Budbee in meer dan 30 grote steden met fossielvrije voertuigen, onder andere in Amsterdam, Breda, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. Jørgen Höppener, general manager Nederland bij Budbee: “Bijdragen aan klimaatverbetering door de logistieke sector groener te maken, is een integraal onderdeel van onze bedrijfscultuur. De introductie van fossielvrije bezorging en de bekendmaking van onze ambitie om 100 procent fossielvrij te zijn in 2022, is een eerste stap in de goede richting.”

Budbee

 


 

 

 

Trunkrs 

Trunkrs heeft in 2019 3,5 miljoen investeringsgeld ontvangen en recent nog 2 miljoen euro. Dit geld wordt gebruikt om hun duurzaamheidsdoelen te halen. Trunkrs wil eind 2022 zero emissie bezorgen via elektrisch en waterstof. Op dit moment rijdt Trunkrs in Amsterdam met zes elektrische bussen. In Den Haag worden acht elektrische bussen ingezet voor de last mile. Dat aantal in de hofstad wordt binnenkort uitgebreid met twee stuks tot tien. Daarnaast breidt Trunkrs het elektrisch bezorgen spoedig uit naar Rotterdam en Utrecht. Om hoeveel wagens het hier gaat, is nog onbekend. 

Trunkrs

 

 


 

 

DHL

DHL Parcel heeft 700 elektrische voertuigen vanuit 135 CityHubs in het hele land rijden. Daarmee is 1 op 5 bestelauto’s elektrisch. De ambitie is om in 2025 de last mile volledig emissievrij te doen. In verschillende plaatsen is dat al het geval. Zo rijden we nu al volledig groen in bijvoorbeeld Zaandam en Houten.

DHL

 

 


 

 

GLS

Vanaf dit jaar heeft GLS Nederland klimaatneutrale bezorging ingevoerd – voor alle pakketten die binnen Nederland en naar het buitenland worden verzonden. Dit jaar ligt de nadruk met name op een volledig duurzame en emissievrije pakketbezorging in de twintig grootste Nederlandse steden. Op dit moment staat de teller op vier steden: Apeldoorn, Den Haag, Utrecht en Zwolle. GLS investeert in elektrische voertuigen en een laadinfrastructuur in de depots. Exacte aantallen wil het bedrijf niet delen.

GLS

 

 


 

 

DPD

Pakketservice DPD neemt dit jaar honderd elektrische bussen in gebruik. Dit ligt in lijn met de duurzaamheidsambitie van DPD om in 2025 in de 30 grootste Nederlandse steden CO2 neutraal te bezorgen. De eerste elektrische bussen rijden nu in Amsterdam en Haarlem. Dit jaar nog volgen ook de steden Eindhoven, Breda, Groningen en Maastricht. DPD bezorgt al sinds 2012 CO2 neutraal. De inzet van deze elektrische bussen is de volgende stap waarbij DPD de CO2 uitstoot verder gaat terugbrengen, met als doel om in 2025 400 routes duurzaam af te leggen. De 30 steden waar DPD in 2025 emissievrij bezorgt zijn als volgt: Almere, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Delft, Dordrecht, Den Haag, Ede, Eindhoven, Emmen, Enschede, Groningen, Haarlem, Hoofddorp, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Naaldwijk, Nijmegen, Rotterdam, ‘s-Hertogenbosch, Tilburg, Utrecht, Venlo, Zaandam, Zoetermeer en Zwolle.


Om de duurzaamheidsambitie kracht bij te zetten is DPD ook een samenwerking aangegaan met 50five, partner voor het realiseren van de elektrische infrastructuur en de laadstations.  Met henheeft DPD medio januari dit jaar één van de grootse laadpleinen van Nederland, waar uiteindelijk minimaal 70 elektrische bussen kunnen opladen.

DPD

 

 

 

 


 

 

Red je Pakketje (RJP)

Landelijk volledig CO2-vrij bezorgnetwerk. Dat is het doel van RJP. Met de recent opgehaalde 12,5 miljoen euro investeringsgeld moet dat doel gerealiseerd worden op korte termijn. RJP kondigde in september 2019 aan binnen drie jaar volledig CO2-vrij te willen bezorgen. Met de extra miljoenen in kas komt dit doel binnen handbereik. In eerste instantie start RJP met 210 Nissan E-NV200 bezorgbussen, waarvan de eerste bussen in januari 2021 de weg op gaan. Het eerste kwartaal dit jaar heeft RJP veertig elektrische bussen rondrijden in midden Nederland. Dit gebied loopt grofweg van Den Haag tot Arnhem, aldus RJP. In het tweede kwartaal staan nog eens veertig elektrische bussen op het programma tussen Leiden en Den Helder, inclusief Amsterdam. In kwartaal drie moet de teller in de randstad staan op 120 bussen. RJP mikt de komende jaren op 300 extra EV-voertuigen.

Red je Pakketje (RJP)

Update

Elektrisch rijden

6/12
Loading ...