De autonome bezorgrobot komt eraan

De zelfrijdende bezorgrobot in het straatbeeld? Het lijkt nog een ver van ons bed show en dat is het misschien ook. Laat onverlet dat techgiganten, pakketbezorgers, supermarktketens en autofabrikanten volop bezig zijn met de ontwikkeling van autonoom rijdende bezorgrobots voor de last mile in stedelijk gebied, want met name daar wordt bezorging steeds lastiger. Deze robots vormen een duurzaam alternatief voor de bestelauto of bezorgtruck, maar zover is het nog lang niet want er moeten eerst de nodige technische kinderziektes overwonnen worden.

Last mile robots_701

Tweebenige robot van Ford en Agility Robotics kan worden opgevouwen


Amazon gaat bezorgrobot breed inzetten bij daglicht

 


Albert Heijn To Go robot bezwijkt onder de hitte


De same day robot van FedEx kan de trap op lopen


Zelfrijdende pakketkluis uit Noorwegen voorzien van Nederlandse technologie

‘Deze robots vormen een duurzaam alternatief voor de bestelauto of bezorgtruck.’



Tweebenige bezorgrobot bindt strijd aan met pakket- en maaltijdbezorgers

Autofabrikant Ford is onlangs met start-up Agility Robotics een onderzoek gestart naar op welke wijze robots en zelfrijdende auto’s kunnen samenwerken in de ‘van stoep tot deur’-uitdaging. Hiervoor wordt Digit, de tweebenige robot van Agility, ingezet. Met deze robot, die pakketten van 20 kilo kan tillen, willen beide bedrijven de concurrentie aangaan met pakket- en maaltijdbezorgers. Het plan is dat in de toekomst zelfrijdende busjes Digit afzetten voor het huis van iemand die een pakketje of maaltijd heeft besteld, waarna de robot de laatste pakweg 50 meter naar de deur loopt om de bestelling daadwerkelijk af te leveren. “Het komt niet altijd uit voor mensen om hun huis uit te gaan om een bestelling aan te nemen”, verklaart Ken Washington, chief technology officer van Ford, over de toekomstige inzet van Digit. Gedachte is dat dankzij deze robot de mens zijn huis niet meer uit hoeft, want de Digit kan niet alleen tot 20 kilo tillen, maar ook nog eens traplopen. Ook detecteert de robot eventuele obstakels op weg naar de deur, en blijft hij overeind staan als er iemand tegen hem aanloopt. Ook handig: de Digit kan opgevouwen mee in het bestelbusje, waardoor er meer ruimte overblijft om bestellingen mee te nemen. 

Foto - 6:4 verhouding

De digit-robot werkt samen met een zelfrijdende auto van Ford. Uitgerust met Lidar-sensoren en een aantal camera’s, is de robot in staat zelf door basisscenario’s te navigeren. Wordt er een onverwacht obstakel gedetecteerd, dan stuurt de robot beelden naar het voertuig, die vervolgens een oplossing zoekt. 

Scout van Amazon op weg naar zelfstandige pakketbezorging

Voor de last mile-bezorging heeft Amazon een jaar getest met de zogeheten ‘Scout’. Deze bezorgrobot, die het formaat heeft van een kleine koelkast, heeft de techgigant zelf ontwikkeld in een lab in thuishaven Seattle. Zes van deze blauwe robots zijn in eerste instantie getest in een woonwijk in Snohomish County ten noorden van Seattle. Recent heeft Amazon de Scouts verplaatst naar het zonnige Californië. Ze rijden nu in de stad Irvine, kondigde het e-commerce bedrijf aan in een blog begin augustus. De plek verandert, maar de test blijft overigens hetzelfde; het trainen en leren van de robots en de dieper liggende techniek. Zo wandelt er op dit moment nog een Amazon-medewerker met de robot mee, maar op den duur moeten ze volledig zelfstandig pakketjes rondbrengen. De Scout kan zonder menselijke hulp zijn route bepalen. Ze rijden over de stoep en ze zijn volgens Amazon zo goed getest dat plotseling opduikende kinderen of snuffelende honden geen probleem vormen: daar rijden ze gewoon omheen. Al te veel details geeft Amazon op dit moment nog niet prijs. Zo is onduidelijk hoe ver de robot kan rijden en hoeveel hij kan vervoeren. Ook welke technologie er aan boord is, blijft voorlopig de vraag. 

Foto - 6:4 verhouding

Om de ontwikkeling van Scout te versnellen en de landelijk te versnellen, heeft Amazon verschillende gedetailleerde virtuele kaarten van Amerikaanse buitenwijken gemaakt en vervolgens gesimuleerde thuisleveringen gedaan. "We kunnen vooraf duizenden leveringen uitvoeren in een simulatie modus die sterk overeenkomt met de buitenwereld," liet Scout VP Sean Scott onlangs weten aan The Verge. "De robot weet dus eigenlijk niet dat het in een simulatie omgeving rondrijdt. Het denkt dat het in de echte wereld is, wat eigen best cool is."

Albert Heijn To Go Robot maakt eerste meters op High Tech Campus

Supermarktketen Albert Heijn had afgelopen juli de primeur in Nederland met de eerste bezorg-robot. Tijdens een pilot bezorgde de robot boodschappen op het terrein van de High Tech Campus in Eindhoven. De test werd uitgevoerd met de Aitonomi-robot van het Zwitsers-Duitse bedrijf Teleretail. Met behulp van camera’s en sensoren kan de bezorgrobot, die een maximum snelheid heeft van 5 kilometer per uur, zonder verdere hulp naar een ingevoerde plek op de campus rijden. De consument krijgt dan de melding dat de robot klaarstaat en kan vervolgens zijn boodschappen ophalen. Vooralsnog ging het om een test op een afgesloten terrein. Zelfsturende voertuigen zijn in Nederland nog niet toegestaan in het verkeer. “Het is echt een test, dus we gaan nadien bezien of hij in het straatbeeld te zien wordt”, zegt AH-woordvoerder Pauline van den Brandhof. De test met de robot moest uiteindelijk voortijdig worden gestaakt vanwege de hitte eind juli. Die zorgde ervoor dat de robot moeite had met de registratie van orders. Ook voor de mensen die meeliepen, was het te warm. Het ging om medewerkers van AH Labs en TeleRetail die de robot softwarematig in de gaten hielden. Naar verwachting krijgt de test niet op een later moment vervolg. Ook over de resultaten van de test is nog niets bekend.

Foto - 6:4 verhouding

De robot die Teleretail testte met Albert Heijn wordt inmiddels ook ingezet in het Engelse pretpark Alton Towers. Voor Coca-Cola haalt de robot frisdranken op bij een nabijgelegen distributiecentrum om die vervolgens af te leveren bij diverse horecapunten in het pretpark. Als de pilot succesvol verloopt, ziet Alton Towers meer mogelijkheden. Wie dorst krijgt in een wachtrij kan straks wellicht via zijn of haar telefoon een drankje bestellen. Dat zet een robot vervolgens klaar bij de uitgang van de betreffende attractie. 

FedEx SameDay Bot geïnspireerd op techniek Segway

Pakketbezorger FedEx is eind februari in de Verenigde Staten begonnen met het testen van een bezorgrobot op de last mile. De zogenaamde ‘SameDay Bot’ zal uiteindelijk vanuit lokale FedEx-distributiepunten pakketjes bij consumenten aan de deur moeten afleveren. Het opmerkelijke aan deze robot is dat deze stoepranden kan oprijden en trapjes kan beklimmen. De robot wordt door FedEx tijdens de pilot ingezet voor de last mile en same day delivery doeleinden. De robot heeft zes wielen: vier grote en twee kleintjes en rijdt met een topsnelheid van 16 kilometer per uur. De robot kan zijn weg vinden tussen voetgangers op de stoep door een combinatie van camera’s en Lidar-sensoren die ook op zelfrijdende auto’s zitten. De robot is ontwikkeld in samenwerking met ingenieur Dean Kamen, die eerder voor Segway de traplopende rolstoel iBot ontwikkelde. De gelijkenissen zijn er dan ook: het onderstel van de FedEx-robot lijkt sterk op de iBot. De robot kan de assen van zijn wielen optillen en kan daardoor zo op stoepranden en trapjes klimmen. FedEx wil zijn robot later dit jaar gaan testen rond zijn hoofdkwartier in Memphis. Gemikt wordt uiteindelijk op leveringen voor ketens als Pizza Hut, Target, Walgreens en Walmart.

 

Foto - 6:4 verhouding

FedEx kiest er bewust voor om zijn bezorgrobot in te zetten voor de eerder genoemde ketens Pizza Hut, Target, Walgreens en Walmart want volgens de pakketgigant woont 60 procent van de klanten op gemiddeld 4,5 kilometer afstand van filialen van deze retailers. Voor die groep ziet FedEx kansen in zogenaamde 'hyperlokale bezorging' met zijn robot die zijn debuut maakte voor het grote publiek tijdens de in de VS razendpopulaire The Tonight Show van komiek Jimmy Fallon.

Zelfrijdende pakketkluis rijdt tussen sorteercentra en klant

Thuisbezorging van e-commerce bestellingen geeft veel klantgemak maar ook overlast. De oplossing voor de congestie- en leefbaarheidsproblematiek is de zelfrijdende pakketkluis. De last mile is om meerdere redenen één van de grootste uitdagingen binnen de logistiek. Dit geldt zeker voor bezorging in (binnen)steden, waar het aantal vervoersbewegingen door de groei van e-commerce explosief is toegenomen. Hoe krijg je al die pakketten zo efficiënt en duurzaam mogelijk bij de klant? Talloze ideeën hebben de laatste jaren de revue gepasseerd. De nieuwste oplossing is de zelfrijdende pakketkluis. Een idee van de Noorse investeerder Tharald Nustad die het samen met het Noorse postbedrijf Posten laat ontwikkelen. Het Nederlandse Last Mile Logistics (LML) uit Oisterwijk, dat ook voor de pakketkluizen van PostNL tekende, levert de technologie om te zorgen dat het juiste kluisje opengaat als iemand zijn pakket komt ophalen. Het concept heeft veel weg van de test die VIL deed eind mei dit jaar in het Belgische Mechelen. Het concept (prototype, de PR-1 ) werd recent getoond in Oisterwijk. Het idee is simpel volgens de Noor. Hij voorziet dat in de toekomst de pakketkluizen zelfstandig hun weg vinden vanuit de sorteercentra naar de mensen; veelal plekken waar veel mensen zijn zoals appartementencomplexen. Mensen die een bestelling hebben gedaan krijgen automatisch bericht dat de kluis is gearriveerd met hun pakket er in waarna ze de juiste kluis met en code kunnen openen met de smartphone. 

Foto - 6:4 verhouding

Het eerste prototype van de zelfrijdende pakketkluis, de PR-1 , was op doorreis uit Zwitserland en bezocht Nederland om in contact te komen met potentiële klanten in de Benelux. De Noren zijn overigens van plan om de robot in de toekomst door te ontwikkelen tot een systeem met een ’zelfrijdend skateboard’ dat nadat het de postkluisjes heeft afgeleverd zichzelf loskoppelt om de rest van de dag andere modules met boodschappen, pakketten of zelfs mensen te vervoeren.



AI-goeroe Pieter Abbeel

Last mile robots

8/12
Loading ...