Het is tegenwoordig letterlijk méér van hetzelfde in magazijnen: bredere assortimenten, hogere omloopsnelheden, grilliger vraagpatronen en snellere, meer fijnmazige leveringen. Het klassieke dozen schuiven loopt tegen grenzen aan.
Jeroen van den Berg vindt dat er nieuwe oplossingen nodig zijn. "In de schaduw van de commerciële omwentelingen met online marktplaatsen en omnichannel leveringen vindt er een stille revolutie in magazijnen plaats."
Fulfilment verwijst naar de hedendaagse fijnmazige logistiek, veelal voor webshops. Door werkzaamheden slim te combineren en procedures uit te kleden, is ook deze logistiek efficiënt uit te voeren. Hier is een lijstje met fulfilment-varianten op bestaande procedures die met moderne WMS-pakketten mogelijk zijn:
Multi-order pick, orderverzamelaars leggen artikelen direct in de juiste verzenddoos die door het WMS vooraf berekend is.
Naast fijnmazigheid is ook de snelheid van leveren een uitdaging. Van oudsher was de levertijd A-voor-C. Op dag A kwamen orders binnen, op dag B werden ze verzameld om op dag C bij de klant te arriveren. ‘s-Morgens wist je precies welke orders je die dag in het magazijn moest verzamelen. Bovendien waren vooraf alle uitgaande transporten al gepland zodat orders na het picken direct op het juiste dock klaargezet konden worden om in de vrachtwagen te laden. Gedurende de dag werden orders in het WMS per wave vrijgegeven voor orderverzamelen. Zo’n wave was een set orders met ongeveer dezelfde vertrektijden. Het WMS deed per wave uitgebreide berekeningen om efficiënte picktaken samen te stellen.
Inmiddels zijn levertijden verkort naar next day of zelfs same day delivery. Binnenkomende klantorders dienen dezelfde dag nog gepickt te worden. Werken per wave is dan veel te statisch. Bij waveless picking komen orders direct beschikbaar voor orderverzamelaars. Aangezien de orderset voortdurend wijzigt, kan het WMS niet meer vooraf alles doorrekenen. In plaats daarvan zit er intelligentie in het WMS die de actuele situatie beschouwt en op het laatste moment picktaken voor medewerkers samenstelt. Een urgente order hoeft dus niet meer te wachten op de volgende wave. Hierdoor kunnen magazijnen sneller leveren.
Het is belangrijk dat orders compact verpakt worden om transportkosten laag te houden, zeker met de uiteenlopende orderprofielen van tegenwoordig. Van oudsher verzamelden order-pickers hun orders op pallets tot ze vol waren. Was de order nog niet compleet, dan gingen ze verder op de volgende pallet. Bij voorkeur verzamelde één order-picker de gehele order. Als meerdere order-pickers aan dezelfde order werkten, dan kreeg je halfvolle pallets. Probeer daar nog maar eens een compacte vracht van te maken.
Een modern WMS berekent vooraf de volumes per order en stelt efficiënte pickrondes samen waarbij order-pickers volle pallets of dozen verzamelen. Dit bespaart loopmeters aangezien order-pickers niet meer het gehele magazijn hoeven te doorkruisen voor een enkele order. Bovendien verkort het de doorlooptijd omdat meerdere order-pickers tegelijk aan dezelfde order werken. Een ander voordeel is dat men tijdens het orderverzamelen de producten direct in de juiste verzendverpakking kan leggen. Dat scheelt een boel inpakwerk.
Om de volumetrics te berekenen, moet het WMS over correcte volumedata van artikelen beschikken. Dat is vaak een probleem. Bij vrijwel iedere WMS-implementatie doet men tegenwoordig vooraf een inventarisatie van maten en gewichten van artikelen. Vervolgens moeten ook alle nieuwe artikelen gemeten worden. Er zijn voor dit doel handige apparaten op de markt die automatisch maten en gewichten bepalen
De spullen moeten vervolgens verzonden worden. Transporteurs hebben de afgelopen jaren netwerken uitgerold om losse zendingen efficiënt te distribueren. ‘s-Nachts sorteren ze zendingen op overslagcentra tot volle vrachten om ze next day bij klanten af te leveren. Vanwege de grote volumes kunnen transporteurs makkelijker efficiënte ritten samenstellen dan afzonderlijke magazijnen.
Voor magazijnen die voldoende vracht hebben, is het desondanks voordeliger om wagens rechtstreeks van het magazijn te laten vertrekken. Echter als orders de hele dag nog binnenkomen, dan kun je niet vooraf bepalen welke orders met welke ritten meegaan. Orderverzamelaars gaan echter wel aan de slag en plaatsen verzamelde goederen in een buffer. Vanuit de buffer worden de orders vervolgens geconsolideerd tot volle vrachten zodra de transportplanning bekend is. Dit vraagt om een nauwe integratie tussen het WMS, dat vooraf transportvolumes berekent, en het transport management systeem (TMS) dat distributieritten en vertrektijden plant.
Veel magazijnen doen een beroep op uitzendkrachten en medewerkers met flexibele contracten om pieken en dalen in de vraag op te vangen. Ook hierbij kan een modern WMS helpen. Enerzijds door vooraf een berekening te maken van de workload voor een dag op basis van historische patronen en incidentele acties. Anderzijds door gedurende de dag de voortgang te bewaken en voorstellen te doen voor het uitwisselen van mensen tussen afdelingen.
Van oudsher lag de focus van WMS-pakketten op de uitvoering van het werk en bleef de planning onderbelicht. In mijn boek Highly Competitive Warehouse Management presenteer ik modellen voor workload planning waarbij de verwachte vraag via normtijden wordt omgerekend naar arbeidsuren. Het is leuk om te zien dat inmiddels meerdere WMS-aanbieders de modellen hebben overgenomen. Deze trend staat nog in de kinderschoenen, maar hopelijk deze zich door
Loopt jouw magazijn ook tegen grenzen aan? Kijk dan of de innovaties je verder kunnen helpen. Is je huidige WMS in staat hiervoor ondersteuning te bieden of is het tijd voor een nieuw systeem? De besparingen zijn doorgaans fors ten opzichte van de investeringen. Bovendien helpt het je hele bedrijf vooruit, doordat je probleemloos aan de hedendaagse markteisen kunt voldoen. Natuurlijk is er ook een alternatief en dat is lekker doormodderen…
Jeroen van den Berg, directeur van Jeroen van den Berg Consulting en oprichter selectieportal wms-software.eu