Slimme magazijnen. De noodzaak wordt steeds groter nu magazijnen meerdere verkoopkanalen moeten bedienen met uiteenlopende orderpatronen en extreme vraagpieken. De oplossing is de inzet van slimme systemen. Aan de techniek ligt het niet; het aanbod groeit hard. Ook de grote material handling spelers zetten flink in op het gebied van robotisering/mechanisering.
De robotgebaseerde ACPaQ-oplossing automatiseert een van de belangrijkste activiteiten voor succesvol retailen: uit homogene, single-SKU pallets klantspecifieke mixed pallets samenstellen voor individuele winkels. Dat is exact wat deze oplossing van Swisslog kan. Het hart van de ACPaQ-oplossing is robot van Kuka. Deze is uitgerust met een flexibele grijper met vier verstelbare vorken. Hierdoor kan de machine vier dozen tegelijk oppakken. Naast homogene SKU’s, kunnen ook eenheden van verschillende afmetingen gelijktijdig worden verwerkt. Uiteenlopende verpakkingstypes kan die aan:dozen, kratten, trays of met krimpfolie verpakte producten. De robot kan tot 1.000 dozen per uur positioneren op de exacte locatie die vooraf is bepaald door de palletiseersoftware. De oplossing is volledig schaalbaar, modulair en kan worden ingezet in diverse temperatuurzones. Swisslog claimt dat het systeem de orderverzamelsnelheid verdrievoudigt in vergelijking met een handmatige operatie.
Bekijk de video
Shuttlesystemen zijn al jaren bezig met een flinke opmars. Niet raar in een snelle, dynamische logistieke wereld aangevoerd door de oprukkende e-commerce. Shuttlesystemen zijn flexibel. Ze zijn eenvoudig uit te breiden en de uitbreidingskosten zijn niet zo hoog. Ze zorgen voor een hoge doorloopsnelheid. Naast de populariteit nemen ook de opties toe. Vanderlande heeft de Adapto als ‘smart warehousing’ optie . Adapto is een flexibele 3D opslag en retrievalsysteem dat gebruik maakt van shuttles. De Adapto shuttles bewegen op één laag van links naar recht en van voren naar achteren waarbij verschillende liften de trays, bakken of kartonnen dozen van boven naar beneden en naar werkstations brengen. De orders worden gesorteerd en in klantvolgorde aangeleverd bij een werkstation. ADAPTO is een flexibele, schaalbare en ruimtebesparende oplossing, waarmee je klaar bent voor de toekomst, aldus Vanderlande.
Een slim warehouse systeem van totaal andere proporties is het PackMyRide systeem dat Dematic in maart heeft gelanceerd. PackMyRide is ’s werelds eerste automatische systeem voor het automatisch laden van bestelbusjes met pakketten. Het systeem is even eenvoudig als complex. De gesorteerde pakketten worden door de machine gedraaid in de gewenste richting en vervolgens gestapeld in het rek. Sortering en plaatsing vindt plaats op basis van onder meer: volume, gewicht en de route van de bezorger. Net als het inpakken van de reken, gebeurt dit volledig automatisch. Het enige wat de bezorger moet doen is het rek in de bestelwagen rijden. Dit kan handmatig, maar indien gewenst kan het rek ook per AGV worden verplaatst. Dematic claimt dat het systeem tachtig procent van alle pakketten kan verwerken. PackmyRide wordt momenteel getest in het DPD sorteercentrum in Nagold Duitsland.
Bekijk de video
Een van de nieuwste material handling wapens van TGW heet Omni-Pick; een pocket sorter oplossing. De Oostenrijkse system integrator lanceerde het systeem begin dit jaar. Snel, flexibel. Dat zijn de eigenschappen die TGW zijn nieuwste material handling wapen toedient. Met Omni-Pick kunnen bedrijven zich snel en flexibel aanpassen aan veranderende bedrijfsmodellen, claimen de Oostenrijkers. Het systeem transporteert, buffert, slaat op, sorteert en distribueert kleding, schoenen, elektronische artikelen, speelgoed en cosmetica in zakken. Indien nodig kunnen kledingstukken op hangers tussen de zakken worden getransporteerd. De zakken kunnen producten tot 2,5 kilogram handlen. Indien gewenst kan het systeem volautomatisch draaien met de inzet van Rovolution; een piece picking robot die TGW in 2018 op de markt bracht.
Een goed voorbeeld van de ‘verslimming’ van warehousing in het algemeen en het shuttlesysteem in het bijzonder komt van Knapp. Knapp heeft een reputatie hoog te houden en doet dat nu met de OSR Shuttle Evo. Het OSR shuttle systeem onderscheidt zich door in de shuttle zelf bakken op pickvolgorde in buffer te nemen en aan te bieden op het juiste moment bij één van de pickstations De shuttle beweegt zich tussen de opslaglocaties in zowel langs- als dwarsrichting en kan daarmee op iedere plek komen op het betreffende opslagniveau. Dat geeft de shuttle de mogelijkheid om bakken in de juiste volgorde te plaatsen voor uitlevering aan een werkstation.
Bekijk de video
Logimat. Zo heet de magazijn- en orderverzameloplossing in één systeem van SSI Schäfer. De plateaulift, een goods to man systeem, kan vergeleken worden met een grote schuifladenkast met twee rijen trays - één voor en één achter. Tussen de beide rijen bevindt zich een liftsysteem, dat de afzonderlijke trays naar buiten trekt en naar de betreffende positie van de bedieningsopening toe beweegt. Dit verticale systeem, verkrijgbaar in acht verschillende modelbreedtes en twee modeldieptes, is daardoor een geschikte oplossing om kleine goederen compact op te slaan en ergonomisch te verzamelen.
Magazijnautomatisering. Ook supermarkten blijven niet achter. De grootste uitdaging is om de juiste producten op de juiste tijd op de juiste plaats uit de verschillende pickgebieden te ontvangen zodat alles bij elkaar gevoegd kan worden op een pallet of rolcontainer. Op die manier kunnen de vrachtwagens zo efficiënt mogelijk worden beladen en de winkels worden beleverd. Witron heeft hiervoor de Case Order Machine, kortweg COM ontwikkeld; en soort stapelrobot. Het meeste volume wordt automatisch, conform het winkelplan gestapeld, met behulp van deze machine. De COM is sinds 2003 op de markt en er zijn inmiddels 100 operationeel in zeventig verschillende projecten wereldwijd. De COM is onder meer operationeel in distributiecentra van supermarktketens Edeka in Duitsland, Coop in Noorwegen en Mercadona in Spanje. Ook in Nederland is de oplossing binnenkort actief. Jumbo en Hoogvliet nemen respectievelijk 20 en 13 COM’s in gebruik in hun geautomatiseerde dc’s die in 2020 operationeel gaan.
Bekijk de video